„Budú silní aj u nás protestovať?“

07.08.2006 Celý región

Zapletiem sa do nekončiacich diskusií v Čechách o novom zákone o pravidlách cestnej premávky. Zákony vo všeobecnosti vznikajú aj preto, aby chránili slabšieh...
Zapletiem sa do nekončiacich diskusií v Čechách o novom zákone o pravidlách cestnej premávky. Zákony vo všeobecnosti vznikajú aj preto, aby chránili slabšieho. Nebyť ich, silní by si riadili svet po svojom. Pozoruhodným sa v Čechách stalo to, že tí, ktorí sa do prijatia zákona neozývali, zrazu prechádzajú do ofenzívy.

Sú ohrození smrtiacim bodovým systémom a vysokými pokutami na mieste, či v správnom konaní za priestupky, ktorým doposiaľ nevenovali žiadnu pozornosť. Bezstarostne si porušovali pravidlá cestnej premávky a keď náhodou boli pristihnutí pri ich spáchaní, postih pre nich nič neznamenal. Peňažný trest, napr. za prekročenie rýchlosti, postihol iba sociálne slabšieho, silný ho vyriešil bez existenčného problému a často aj s úsmevom na tvári. Predtým zaplatili pokutu, alebo dali skorumpovanému policajtovi úplatok a za najbližším rohom opäť jazdili podľa svojich noriem, spravidla bezohľadne a arogantne voči slabším.
Na komunikáciách však majú nárok vyskytovať sa aj tí slabší t.j. chodci, deti na bicykloch, dokonca aj rodiny v starších škodovkách. Zákon o pravidlách cestnej premávky v Čechách platí aj preto, aby cesty neboli ihriskom pre niekoho kto má pocit, že on je jeho vlastníkom a jediným víťazným hráčom. Bodový systém podobný českému funguje v 9 európskych krajinách: vo Francúzsku, Írsku, Taliansku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Portugalsku, Grécku, Španielsku, V. Británii a tiež v Rakúsku. Za najprepracovanejší systém sa považuje nemecký. Ten český je v súčasnom období predmetom nekonečných diskusií a predpokladá sa skorá novelizácia uvedeného, v súčasnom období platného zákona. Aj keď má niektoré nedostatky predovšetkým čo sa týka nastavenia bodového systému, napr. nepochopiteľný je rovnaký bodový postih za prekročenie rýchlosti o 1 km/h či o 19 km/h v obci, jeho prednosti sú však nezvratné. Po jeho zavedení došlo k celkovému poklesu počtu dopravných nehôd, znížili sa ich následky a predovšetkým nastal pozitívny posun v úrovni dopravnej disciplíny, predovšetkým vodičov motorových vozidiel. Celoročné svietenie, používanie autosedačiek, rozšírená ochrana cyklistov či v Európe rozšírený bodový systém sú novinkami, ktoré spravia komunikácie v Čechách nesporne bezpečnejšími.
My na Slovensku sa na čosi podobné pripravujeme. Uvedomujeme si tiež, že len výška sankcie a systém zákazov činnosti nie je jediným všeliekom. Preventívne aktivity a spoluzodpovednosť orgánov a organizácii ktoré sa na zabezpečovaní bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spolupodieľajú sú nevyhnutným predpokladom zníženia počtu usmrtených na našich cestách. Dopravácky policajný front má k dispozícii rôzne štatistické analýzy vývoja dopravno-bezpečnostnej oblasti, ovláda bodové systémy európskych krajín a má konkrétnu predstavu ako ich dostať do nášho legislatívneho stavu. Jedinú obavu však máme práve z tých v úvode spomenutých „ silných“ . Raz nám to už totiž nevyšlo ...
Riaditeľ krajského dopravného inšpektorátu
mjr. PhDr. František Leško
 

Vyberte región

mark